W DobraTU czeka nas pierwszy nabór do klas najmłodszych. Nietypowo, ponieważ ruszamy w połowie roku szkolnego. Początkowo planowaliśmy rozpocząć od września 2023 roku. Uznaliśmy jednak, że jeśli jest kilka zainteresowanych rodzin, w ekipie wciąż drzemią niespożyte pokłady energii, na dodatek wiemy, co i jak – to nie ma na co czekać. Dostosowaliśmy nasze pierwotne plany do potrzeb uczniów i do naszych możliwości. Tak, jak robimy to każdego dnia, pracując jako nauczyciele, tutorzy, terapeuci czy psycholodzy.
Mimo, że to pierwszy nabór, to nie jesteśmy nowicjuszami. Mamy wieloletnie doświadczenie, które wykorzystujemy, budując nową szkołę, a w niej otwierając edukację wczesnoszkolną. O szkole myślimy całościowo, dlatego dziś kilka słów o wszystkich etapach szkolnej edukacji.
W DobraTU naprawdę wierzymy, że uczymy się przez całe życie. Początków swojej nauki nikt nie pamięta (chyba, że z opowieści rodziców). Formalnie jednak wszystko zaczyna się od klas wczesnej edukacji. To tu po raz pierwszy nie tylko uczymy się, ale także zostajemy uczniami. Zaczynamy pełnić nową funkcję społeczną, dołączamy do grupy, z którą pozostaniemy mniej więcej do uzyskania pełnoletności.
Nasz pomysł na szkolne etapy bazuje zarówno na naszych doświadczeniach, jak i doświadczeniach innych nauczycieli i rodziców. Dodatkowo sięgamy po materiały dotyczące rozwoju dzieci, aby etapy szkolne nie były sztucznym, niewygodnym administracyjnym podziałem. To dlatego o edukacji myślimy w trzech współgrających ze sobą cyklach czteroletnich.
Pierwsze trzy klasy edukacji wczesnoszkolnej współtworzą cykl edukacyjny z klasą czwartą. To wcale nie znaczy, że włączamy czwartą klasę do edukacji wczesnoszkolnej. Będziemy jeszcze opisywali szczegóły tego rozwiązania. Teraz w skrócie o pomyśle…
W pierwszych latach edukacji do najmłodszych uczniów przychodzą co jakiś czas nauczyciele-przedmiotowcy. Zaglądają, pomagają, wspierają… Prowadzą rozmowy albo warsztaty. Pozwalają uczniom stopniowo przygotowywać się do nauki na dalszych etapach, kiedy to następuje – mimo wszystko – pewien podział na „przedmioty szkolne”. Dzięki temu na dziesięciolatka rozpoczynającego naukę w klasie czwartej, czeka kilka nowości… ale nie „skok na głęboką wodę” 😉
Świat „przedmiotów” jest bezpiecznie dostępny dla uczniów.
Jednocześnie nauczyciele „przedmiotowcy” mają niepowtarzalna okazję do złapania pierwszego kontaktu z młodszymi dziećmi. Mogą poznać wcześniej swoich przyszłych uczniów, stopniowo nawiązując z nimi relacje. Nie trzeba czekać do września, aby zobaczyć z kim będą zajęcia. Można o nowym roku szkolnym myśleć mając na uwadze konkretne osoby.
O naszym pomyśle na pracę w starszych klasach można już trochę przeczytać na naszym szkolnym blogu. Uczniowie starszych klas szkoły podstawowej powoli zaczynają już – jak koty – chadzać własnymi, edukacyjnymi i rozwojowymi ścieżkami. To dlatego duży nacisk kładziemy na otwartość i różnorodność. A najstarsza grupa edukacyjna, czyli licealiści, stopniowo szykują się już do pełnej samodzielności. Tak, na tym etapie eksponowana jest autonomia.
Uczenie się rozumiemy jako pielęgnowanie swobodnego i ukierunkowanego rozwoju dziecka przez stworzenie dla niego właściwego środowiska i bezpiecznej atmosfery, które bazując na naturalnej aktywności, umożliwią rozwijanie – także własnych zainteresowań i pasji.
Co to oznacza w szczegółach, będziemy opisywali i pokazywali. Na początek chcemy przybliżyć to, jak w swojej pracy opieramy się na Filarach DobraTU. O tym już jutro!
Formularz rekrutacyjny znajduje się tutaj.