Przejdź do treści

TuTu Tu TuTuTu

Co to znaczy być dobrą tutorką/tutorem? Jagoda Bogaczewicz


W DobrejTU każda klasa jako grupa, i każda osoba uczniowska z tej klasy, objęci są opieką tutorki lub tutora. Tutor w DobrejTU lubi to co robi i wie po co to robi. A co robi?

Tutor_ka i grupa

Tutor_ka jest osobą, która spędza z klasą dużo czasu mając baczenie na procesy grupowe, konflikty i tworzenie się mniejszych grup. Wspiera zespół regulując zakres swojej aktywności zależnie od wieku uczniów i ich potrzeb rozwojowych. Ważną częścią pracy tutorów jest zauważanie inicjatyw wśród swoich uczniów, a często także wzbudzanie tych inicjatyw, wspólne ich poszukiwanie. Tutor_ka stara się też widzieć grupę z lotu ptaka, czuwać nad procesem grupowym i obserwować lekcje by wszystkim się jeszcze lepiej pracowało.

Tutor_ka i jednostka

Bycie dobrym tutorem oznacza pracę na relacji i zaufaniu z drugim człowiekiem. Oznacza zatem próbę poznania swojego ucznia, zdobywaniu wiedzy na temat tego co mu sprzyja, z czym się mierzy i dokąd dąży. Odpowiedzi na pytania o cel bywają wspólnie poszukiwane – czasem szybciej, czasem z mozołem. Dobry tutor ma świadomość, że jeśli osoba uczniowska nie wie co i po co ma coś robić, to efektów nie będzie lub będą niewspółmierne do możliwości. Rolą dorosłego jest dbanie o rozwój podopiecznych, szukanie ścieżek edukacyjnych, wspieranie w uzyskiwaniu dobrego samopoczucia i innych aspektów życia szkolnego.

Zadaniem tutorki_a jest być przy uczniu, omawiać z nim plany, weryfikować jak te plany udaje się realizować. Dawać wiatr w żagle, a czasem urealniać sprowadzając na ziemię. Balansując między wyznaczaniem granic i umawianiem się na konkretne rzeczy, a wolnością i samostanowieniem uczniowskim. Oprócz aspektu edukacyjnego równie ważny jest aspekt dobrostanu psychicznego ucznia. Wspieranie, podawanie ręki.

Tutor_ka i nauczycielki_le

Tutor_ka jest w szkole najbliższym dorosłym ucznia. Staje za nim murem kiedy sytuacja tego wymaga. Jest niczym adwokat ucznia w relacji z np.: nauczyciel_mi i rodzicami. Czasem jest także mediatorem. Tym samym tutorzy pozostają w kontakcie ze wszystkimi nauczyciel_mi danej klasy udzielając im informacji, wspierając nauczycielek/li w lepszym rozumieniu bieżącej sytuacji ucznia. 

Tutor_ka i rodzice

Tutor_ka ma stały kontakt z rodzicami. Stały, czyli dostosowany do potrzeb: od zaplanowanych spotkań kilka razy w roku i wymiany uprzejmości, do kontaktu stałego, bieżącego jeśli sytuacja w szkole lub w domu tego wymaga. Tutor_ka wie kiedy jest czas by odezwać się do rodziców z jakimś tematem. A jednocześnie ma otwartość na to, że to rodzic zgłosi się z jakąś kwestią ?

Cechy dobrego tutora / dobrej tutorki

Tutorowanie wymaga elastyczności. Tej pracy nie da się zamknąć w zwykłym planie pracy od-do. Czasem tutor spędza długie godziny na rozmowach ze swoimi uczniami, a czasem wystarczą minuty. Czasem najważniejszym jest aby być dostępnym dla ucznia w trudnej chwili, a czasem wystarczy pomoc polegająca na podsunięciu narzędzia, służeniu doświadczeniem, wiedzą, i podpowiedzią. To wszystko trudno zbudować bez autentyczności, stąd mimo, że w zespole tutorów mamy podobne zasady i uwspólnione cele, to pracujemy różnie, bo jesteśmy różne/i. Tak jak różni są nasi uczniowie.

Dobry tutor, dobra tutorka, to osoby które cechuje otwartość. Także na błędy swoje i uczniów.

Tutoring wymaga odpowiedzialności także w kontekście dbania o siebie. Bardzo ważną rolą tutorki jest dbanie o swój dobrostan fizyczny i psychiczny, o regenerację po angażującym (także emocjonalnie) czasie pracy.

– Co jeszcze? Osobiście w pracy z moją grupą bardzo ważna jest szczerość, zaufanie, poczucie humoru i odpowiedzialność. 

Wyobraźmy sobie ucznia wchodzącego w świat nowej szkoły. Nawet jeśli o szkole coś słyszał, to nie był w niej, nie doświadczył. Jeśli więc szkołę zna, to tylko z poziomu podstawowego. Poza tym, że wkracza do nowego miejsca, w którym spędzi wiele godzin kilku najbliższych lat, to wkracza też między nowe osoby. Sam_a też nową osobą się staje  toku dojrzewania.

W DobraTU budujemy szkołę przyjazną, pozostajemy miejscem kameralnym. Takim, w którym każdego ucznia powita człowiek, który będzie dla ucznia partnerem przez ten czas. Tutor_ka, towarzysz podróży w edukacji, w uczeniu się bycia uczniem, w rozwoju osobistym, w nauce podejmowania decyzji edukacyjnych, ale i decyzji społecznych na gruncie szkolnym. Towarzysz podróży wspierający w szalonych marzeniach a czasem sprowadzający na ziemię. Poklepujący po ramieniu i wykazjący się zrozumieniem, przy jednoczesnym stawianiu granic Rola jest tak szeroka jak szerokie jest funkcjonowanie osoby uczniowskiej w szkole. W tym wszystkim nie można zapędzić się za daleko, nie zapominać że nie da się edukować za kogoś.