Przejdź do treści

1… 2… 3… Filary!

To drugi z serii tekstów. Pierwszy został opublikowany [tutaj]

O uczniach myślimy cały czas w kontekście współpracy z rodziną. Młody człowiek, przekracza próg szkoły, mając ze sobą doświadczenie wyniesione z domu. Wiemy, jak ważny jest dialog i dobre porozumienie z rodzicami. Chodzi o to, aby każda ze stron miała jasność co do planów i możliwości.

To dlatego na tej grafice nasze D, tak mocno scalone jest z rodzinnym domem. D, jak dom. Ale także – a może przede wszystkim – D, jak dostępność. Jesteśmy dostępni, pozostajemy w kontakcie. Chcemy być transparentni w tym, co robimy. Dziś jednak słów kilka o filarach naszej szkoły, z perspektywy edukacji najmłodszych.

Uczenie się rozumiemy jako pielęgnowanie swobodnego i ukierunkowanego rozwoju dziecka przez stworzenie dla niego właściwego środowiska i bezpiecznej atmosfery, które  bazując na naturalnej aktywności, umożliwią rozwijanie – także własnych zainteresowań i pasji.

Co to oznacza w szczegółach, będziemy opisywali i pokazywali. Na początek chcemy przybliżyć to, jak w swojej pracy opieramy się na Filarach DobraTU.

DOSTĘPNOŚĆ

To między innymi <<edukacja szeroko>>, czyli zapewnienie dostępu do bogatego wachlarza doświadczeń własnych, jak i perspektyw innych osób. Im szerzej dziecko może doświadczać, im więcej spróbuje i przetestuje, tym sprawniej na późniejszym etapie dokonuje świadomych wyborów z puli przedmiotów, zajęć, zainteresowań. To wcale nie oznacza setki różnych zajęć popołudniowych albo przesadzania z atrakcjami. To bardziej szeroki kontakt z różnymi ludźmi i dostępność człowieka.

Dzięki pracy w małych grupach dzieci mają szansę na realny kontakt z rówieśnikami. To bywa niełatwe, ale jest niezwykle rozwijające. Dostępność psychologów, terapeutów, logopedów, nauczycieli przedmiotowych na co dzień pracujących w starszych klasach, daje możliwość indywidualizacji pracy, jak i rozwijania naturalnej ciekawości świata. O kosmosie można porozmawiać z panią od fizyki, a wulkan zrobić z panem od geografii. A czasem odwrotnie, posłuchać co pani od matematyki sądzi o książkach, a pani od polskiego na temat szydełkowania. Wiemy z naszej praktyki, że pozyskanie wiedzy przez jej doświadczanie, dostępność, kontakt z wieloma nauczycielami, różnej specjalności, wzbudza większe zainteresowanie oraz ciekawość ucznia. Wczesny kontakt ze specjalistami różnych dziedzin nie tylko zwiększa dostępność wiedzy, ale sprawia także, że łatwiejsze jest przejście z edukacji wczesnoszkolnej, do nauki w klasie IV (o tym więcej wkrótce). Dostępność jest filarem połączonym z otwartością, różnorodnością i bezpieczeństwem.

OTWARTOŚĆ

Stale ćwiczymy się w uważności i otwartości. Niezależnie od tego, czy rozmawiamy z dorosłym, nastolatkiem czy z dzieckiem, darzymy rozmówcę szacunkiem, szacunku także oczekując.  Taka postawa jest spójna z byciem nauczycielem słuchającym, uważnie obserwującym i podążającym za ciekawością i naturalnymi zdolnościami dziecka. Wiemy, że otwartość nauczyciela jest zaproszeniem i dobrą bazą do otwartości ucznia. Wychowujemy do bycia odważnym w poszukiwaniu wiedzy i rozwijaniu swoich pasji

Jesteśmy otwarci na edukację poza szkołą. Korzystamy z licznych propozycji instytucji pozaszkolnych, teatrów, muzeów, bibliotek. Podejmujemy działania projektowe między uczniami różnych klas. Otwartość to filar połączony z hasłem bezpieczeństwo i dostępność.

BEZPIECZEŃSTWO

Tworzymy bezpieczną i przyjazną przestrzeń począwszy od dobrze przygotowanych pomieszczeń wyposażonych w odpowiednie meble.

Bezpieczeństwo to jednak coś więcej! Wspieramy rozwój kompetencji społecznych poprzez indywidualną opiekę tutora – wychowawcy, towarzysza, wspierającego ucznia w pokonywaniu trudności, pokazującego świat przez pryzmat szans i możliwości, oraz realizację autorskiego programu zajęć rozwijających umiejętności komunikacyjne – SOUL. Poczucie bezpieczeństwa, zarówno w relacji dorosły/nauczyciel/ pracownik szkoły, jak i rówieśnik, koleżanka/kolega to podstawa do rozwoju. Do wykorzystywania szansy, jaką dają pozostałe filary: dostępność, otwartość, różnorodność i autonomia.

RÓŻNORODNOŚĆ

Silnie splata się z pojęciem autonomii. Otwartości i dostępności. Na etapie wczesnoszkolnym w szczególności uwidacznia się w dwóch obszarach:

  1. Społecznym. 

Szkoła jest miejscem, z którym uczniowie i uczennice mogą się utożsamiać, jako z miejscem, w którym są „u siebie”. Podstawą tego jest między innymi poczucie bycia akceptowanym przy jednoczesnym akceptowaniu innych. Dlatego zależy nam, aby dzieci, budując swój obraz świata, dostrzegały wszechobecną różnorodność kulturową i społeczną.

  1. Różnorodność metod i form w autorskim programie pracy.

Aby jak najlepiej dostosowywać metody pracy do stylu uczenia się dzieci, pracujemy między innymi na podstawie autorskiego program pracy. Istotną jego część stanowi Metoda Projektów Badawczych umożliwiająca uczniom samodzielne dochodzenie do wiedzy, doświadczania, odzwierciedlania zdobytych wiadomości w zabawie, pracach plastycznych, technicznych, rozmowach z rówieśnikami i nauczycielami. 

AUTONOMIA

Żyjemy w płynnej rzeczywistości, w dobie newsów, fake newsów i deep fake’ów. Wiedzy przekraczającej możliwości poznawcze jednego człowieka. Nadmiaru informacji przeplatanych opiniami, polaryzującymi całe społeczeństwa i potrzebujemy intelektualnej autonomii. Samodzielności, której budowanie jest procesem, rozpoczynającym się już w dzieciństwie. Uczniowie powinni wiedzieć, że nie tylko wolno im zadawać pytania, ale warto je stawiać. Zarówno innym, jak i sobie samemu. Podobnie jak stawiać sobie własne cele, być czymś mniej a czymś bardziej zainteresowanym. Ta wolność rozwija się razem z dzieckiem. Chcemy sprzyjać takiej autonomii uczenia, być przy tym i dbać, żeby cele odpowiadały wiekowi i możliwościom dziecka, By nie były na przykład zbyt proste, by dziecko nie bało się zaryzykować lub popełnić błędu. Będziemy namawiać uczniów, by ryzykowali, wiedząc o tym, że tak rozumiana autonomia nie jest łatwa. Czasem bywa niewygodna, wymagająca. To dlatego filar autonomia tak mocno splatamy z filarem bezpieczeństwo. Aby dziecko mogło wychodzić poza swoją strefę komfortu, aby mogło samodzielnie odnieść sukces i porażkę, w DobraTU dbamy o bezpieczną bazę, do której uczeń może wrócić zmęczony intelektualnym, poznawczym wysiłkiem. Ten filar splata się także z otwartością i różnorodnością. Uczymy współpracy, współdziałania i szacunku dla autonomii innych.