Przejdź do treści

Czujesz chemię?

Zaczniemy poważnie. Zajrzymy wprost do dokumentu zwanego Podstawa programowa i zobaczmy hasła opisujące jakie są cele kształcenia:
1.  Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. 
2.  Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.
3.  Opanowanie czynności praktycznych. 

Brzmi dobrze? No pewnie!
A teraz przejdźmy do praktyki i odpowiedzmy „swoimi słowami” co to znaczy, że „być dobrym z chemii„.

W DobraTU, uczeń „dobry z chemii” powinien:

  1. Wykonywać celowe obserwacje dookoła siebie i być refleksyjnym – starać się widzieć, a nie tylko patrzeć. Chodzi o to, żeby nie tylko przesuwać po czymś wzrokiem, ale wpatrywać się w szczegóły. W świecie sprzyjającym „prześlizgiwaniu się” po „kontentach” i „scrollowaniu” umieć zatrzymać się na czymś, dostrzec element charakterystyczny. Czy widzimy jaki jest np.: wzór na jabłku, kolor kamienia, że nie zawsze jest szary, ale ma czerwone i zielone cętki. Czy widzimy, że trawy, choć zwykle rysowane zieloną kredką, mało kiedy mają taki kolor? A ziemia wcale nie bywa tylko brązową masą? 
    Dostrzeganie może stać się początkiem przemyśliwania. Wtedy, gdy wyszukujemy powtarzających się wzorów i schematów. Zaczynamy rozumieć, że są nieprzypadkowe powtarzalności, pozwalające nam „okiełznać” przyrodę naszym rozumem.
  1. Zauważać konkretne zjawiska obserwując świat. 

Jeśli zapragniemy zimą lodów z ulubionej kawiarni, to czy dowieziemy je jadąc do domu rowerem, trzymając pudełko lodów w plecaku ogrzewanym ciepłem naszych rozgrzanych pleców?? Czy jednak dowieziemy do domu plecak jedynie pachnący wanilią (a może wcale nie wanilią ale 4-hydroksy-3-metoksybenzaldehydem) a po lodach zostanie tylko wspomnienie? Co trzeba zrobić aby taki plecak wyprać? i na czym w ogóle polega pranie? Dlaczego detergent pomoże i jaką rolę może odgrywać NaHCO?? I skoro jest zima, to czy taki plecak wyschnie wywieszony na mrozie?
Czy do C8H10N4O2 przyda się nam woda, a jeśli tak to w jakim stanie skupienia?
I dlaczego każdy z nas przygotowując posiłek, na przykład piekąc coś albo gotując – jest chemikiem, bo przeprowadza reakcje chemiczne.

  1. Być czujnym jak ważka: zadawać (adekwatne do problemu) pytania. Odważyć się na postawienie weryfikowalnych hipotez. Odróżniać przyczyny od skutków i odróżniać obserwacje od wniosków. Ale także, co jest bardzo uniwersalną umiejętnością, odróżniać opinie od faktów. Wiemy, jak ważne jest wyposażenie się w czujność, gotowość do zweryfikowania rzetelności informacji. Tu pomocna jest analiza danych i wyciąganie wniosków
  2. Być odważnym jak ryjówka (umówmy się, być odważnym jak lew – niemal 200 kg mięsożerny samiec, biegnący: 80 km/h – to jakby profesor chemii siadł przed tablicą Mendelejewa, ale być odważnym jak ryjówka, to być odważnym bez habilitacji w dziedzinie chemii!). Aby być dobrym z chemii trzeba odważyć się aby sięgnąć po niełatwe narzędzia, takie jak: fantazjowanie i wyobrażanie sobie jak i dlaczego coś może działać. To także podejmowanie się kreatywnego rozwiązywania problemów.
  1. Być uważnym i… Czy zwróciliście uwagę na to, że przed chwilą pojawiło się słowo „podejmowanie”? Tak, bycie dobrym to nie tylko „kreatywne rozwiązywanie problemów| ale cały długi i trudny proces poprzedzający „rozwiązanie”. To brak obawy o porażkę, podejmowanie kolejnych prób. To eksperymentowanie, mające w definicje wpisane niepowodzenie, które rozpracowuje się np.: zmieniając na raz po jednym parametrze i obserwowanie tego, co się wtedy dzieje.

6. Umieć wytłumaczyć dlaczego coś dzieje się tak, a nie inaczej bez frazy „bo tak”, ale biorąc pod uwagę to, że:

  • materia ma budowę ziarnistą, a świat składa się w przeważającej części z pustej przestrzeni,
  • atomy łączą się ze sobą za pomocą elektronów,
    chemia to nauka o kształcie,
  • materia ma masę, która nie znika, tylko się przekształca,
  • energii nie da się zniszczyć,
  • są tylko 4 typy reakcji chemicznych i one powodują zmianę,
  • pierwiastki wykazują okresowość a
    siłą napędową wszystkiego jest wzrost entropii.

W DobraTU pomoże wam w tym „doktor Dobro”, czyli dr Marcin Chrzanowski. Człowiek, który przygotował m.in. takie tematy zajęć:

– Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie? Przez żołądek do…? 
– Nic nie będzie przecież wiecznie trwać, czyli rozstania w chemii
oraz cały cykl spotkań „Chemiczne zwierzaki, czyli chemia nieorganiczna” 

Obraz Gerd Altmann z Pixabay

Obraz Tomislav Jakupec z Pixabay