Przejdź do treści

Ruszył projekt „Science”

Otaczający nas świat nie dzieli się na przedmioty. Wszystko się w nim miesza. By dobrze zrozumieć nasz codzienne życie, powinniśmy korzystać z wiedzy i umiejętności, z którymi w szkole spotykamy się na wielu przedmiotach. Nauczycielki i nauczyciel przedmiotów przyrodniczych przez trzy kolejne dni pokazują, jak fizykę, chemię i biologię można spotkać w rzeczywistym, a nie szkolnym świecie.

Przez dwa wrześniowe tygodnie uczennice i uczniowie z 2 i 3 klasy liceum działają warsztatowo. Badają swoje zmysły oraz to jakimi są obserwatorami. Odkrywają to, co obok nich, w ich życiu się dzieje z perspektywy interdyscyplinarnej. Biologia, chemia, fizyka – mamy pomysł na to, jak pokazać, że te szkolne przedmioty są w istocie jednością z trzech różnych perspektyw.

Przykład. Drugiego dnia rozmailiśmy o metodzie naukowej: stawianiu pytań badawczych, hipotez i sprawdzaniu prawdziwości przypuszczeń tego, co się zadzieje w doświadczeniu. Doskonaliliśmy czytanie instrukcji ze zrozumieniem i współpracę w grupie. Naszym bohaterem był jeden ze zmysłów: węch. Mówiliśmy o tym, jak odbieramy zapachy, sprawdzaliśmy zmysłu węchu w praktyce przy ekskluzywnych perfumach. Odpowiedzieliśmy na pytanie, co ma perfumeria wspólnego ze sztuką. Bo ma! Nuty, tony, akordy mogą być też zapachowe. Mogliśmy wcielić się w rolę nosa sprawdzając nuty zapachowe i główne tematy perfum.

Dzień 3. projektu był poświęcony zmysłowi smaku i a pytaniem dniem było: „Nie jesteśmy z cukru?czy na pewno?” Kolejna porcja (hehe „porcja”) zdjęć pomaga domyślić co się działo. Nasi uczniowie zastanawiali się, czym tak naprawdę jest wartość odżywcza, co tak naprawdę „najada” a co „zapycha” no i, oczywiście powiedzieliśmy sobie, co jest zdrowe. Tym razem w roli głównej wystąpiła Pani Agnieszka Sołtysik, nasza nauczycielka biologii.

Projekt się nie kończy. Nasze uczennice u uczniowie będą jeszcze na Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, praskim ZOO… a to dopiero początek. Relacje z tych miejsc na naszych mediach społecznościowych.