Formularz rekrutacyjny znajduje się tutaj.
Czy można zajrzeć do środka?
Pracujemy nad tym pewnie nawet teraz, kiedy ktoś czyta te słowa. Siedziba najmłodszych klas znajduje się na najwyższej kondygnacji naszego budynku na Ostroroga 18. Dzieci będą miały do swojej dyspozycji cztery sale oraz pomieszczenie do zajęć indywidualnych i toaletę niedzieloną z dziećmi starszymi. Nie chcemy ich jednak od starszych separować. Do dyspozycji najmłodszych będzie też wspólna czytelnia, osobna szatnia i jadalnia (na najniższych kondygnacjach). Dodatkowo do dyspozycji uczniów będzie także sala do ćwiczeń sportowych, znajdująca się na najniższym piętrze budynku.
Obecnie trwają ostatnie prace przygotowujące pomieszczenia. Panie Kamila, Monika i wiele innych pomagających osób, uwijają się teraz mocno, aby wszystko było gotowe na czas.
Jak będzie wyglądał nasz zwykły dzień?
Budynek szkoły jest otwierany o godzinie 7:50. Na uczniów przychodzących tak wcześnie czeka dorosły opiekun i sala, w której można miło spędzić poranek. Jest czas na zaplanowanie dojazdu tak, aby się nie spóźnić, ale spokojnie przygotować do zajęć. Te zaczynamy o godzinie 8.30. Nie ma wprawdzie dzwonka wołającego wszystkich do sal, ale kameralny budynek i dobre relacje sprawiają, że każdy uczeń będzie wiedział, że to „już”.
Główny blok zajęć trwa do 13:00. W tej części dnia także nie ma dzwonków. Nauczyciel, uwzględniając potrzeby grupy, reguluje czas pracy i przerwy. W ich trakcie będziemy się uczyć / bawić / stawiać czoła wyzwaniom. Co jakiś czas na zajęcia przychodzić mogą osoby np.: uczące różnych przedmiotów.
Obiad zaplanowany jest około godziny 13. To dobry moment także na podsumowanie pierwszej części dnia. Dla tych dzieci, które będą z nami zostawały z nami po południu, zaczną się różnego rodzaju zajęcia dodatkowe (m.in, zajęcia plastyczne, język angielski, zajęcia komputerowe, twórcze pisanie itd)
Trochę inny będzie zazwyczaj piątek. Sprawdziliśmy, przetestowaliśmy i wiemy, że świetnie sprawdza się formuła.Otwarte piątki to dni, które staramy się spędzać poza szkołą. W muzeum, w kinie, w parku lub – gdzie tylko zapragniemy i dokąd ciekawość nas zaprowadzi.
Kto będzie pracował z dziećmi?
Każda klasa to przynajmniej dwie osoby dorosłe: nauczyciel klasy 1-3 oraz nauczyciel wspomagający. Oprócz tego do klasy będzie zaglądać wiele innych postaci: psycholożki, pedagożki oraz nauczyciele przedmiotowi, którzy od czasu do czasu będą pokazywać najmłodszym, na czym polegają te „starsze” przedmioty. O kadrze szerzej opowiemy indywidualnie, ale już można poznać część Ekipy TUTAJ.
Co was wyróżnia?
Jesteśmy fajni.
U nas naprawdę na co dzień nie ma ocen (nawet słoneczek). Stawiamy na kontakt i komunikację, dlatego więcej jest rozmów i listów. Kładziemy nacisk na ocenianie kształtujące. Dwa razy do roku Ekipa pracująca z uczniami pisze list, a w nim podsumowanie pracy.
Stopniowo, ale od samego początku przygotowujemy do klas starszych. Przejście do kolejnej klasy czy następnego etapu edukacji nie jest szokiem.
Uczymy „bez spiny”. Najważniejsze, by się uczyć, nauczyć, a nie „przerobić materiał”.
Co ważne, uczenie się nie obejmuje tylko uczniów – nauczycielki nauczyciele też się uczą.
Skąd się w ogóle wzięliście? Jakie macie doświadczenie w pracy z najmłodszymi uczniami?
Długo by o tym opowiadać. Nie wzięliśmy się znikąd. Mamy wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoły na wszystkich etapach (szkoła podstawowa i szkoła średnia).
Tu więcej o nas i naszej historii LINK
Filozofia pracy w DobraTU
W DobraTU naprawdę wierzymy, że uczymy się przez całe życie. Początków swojej nauki nikt nie pamięta (chyba, że z opowieści rodziców). Formalnie jednak wszystko zaczyna się od klas wczesnej edukacji. To tu po raz pierwszy nie tylko uczymy się, ale także zostajemy uczniami. Zaczynamy pełnić nową funkcję społeczną, dołączamy do grupy, z którą pozostaniemy mniej więcej do uzyskania pełnoletności.
Nasz pomysł na szkolne etapy bazuje zarówno na naszych doświadczeniach, jak i doświadczeniach innych nauczycieli i rodziców. Dodatkowo sięgamy po materiały dotyczące rozwoju dzieci, aby etapy szkolne nie były sztucznym, niewygodnym administracyjnym podziałem. To dlatego o edukacji myślimy w trzech współgrających ze sobą cyklach czteroletnich.
Pierwsze trzy klasy edukacji wczesnoszkolnej współtworzą cykl edukacyjny z klasą czwartą. To wcale nie znaczy, że włączamy czwartą klasę do edukacji wczesnoszkolnej. Będziemy jeszcze opisywali szczegóły tego rozwiązania. Teraz w skrócie o pomyśle?
W pierwszych latach edukacji do najmłodszych uczniów przychodzą co jakiś czas nauczyciele-przedmiotowcy. Zaglądają, pomagają, wspierają… Prowadzą rozmowy albo warsztaty. Pozwalają uczniom stopniowo przygotowywać się do nauki na dalszych etapach, kiedy to następuje – mimo wszystko – pewien podział na „przedmioty szkolne”. Dzięki temu na dziesięciolatka rozpoczynającego naukę w klasie czwartej, czeka kilka nowości – ale nie „skok na głęboką wodę”
Świat „przedmiotów” jest bezpiecznie dostępny dla uczniów.
Jednocześnie nauczyciele „przedmiotowcy” mają niepowtarzalna okazję do złapania pierwszego kontaktu z młodszymi dziećmi. Mogą poznać wcześniej swoich przyszłych uczniów, stopniowo nawiązując z nimi relacje. Nie trzeba czekać do września, aby zobaczyć z kim będą zajęcia. Można o nowym roku szkolnym myśleć mając na uwadze konkretne osoby.
O naszym pomyśle na pracę w starszych klasach można już trochę przeczytać na naszym szkolnym blogu. Uczniowie starszych klas szkoły podstawowej powoli zaczynają już – jak koty – chadzać własnymi, edukacyjnymi i rozwojowymi ścieżkami. To dlatego duży nacisk kładziemy na otwartość i różnorodność. A najstarsza grupa edukacyjna, czyli licealiści, stopniowo szykują się już do pełnej samodzielności. Tak, na tym etapie eksponowana jest autonomia.
Uczenie się rozumiemy jako pielęgnowanie swobodnego i ukierunkowanego rozwoju dziecka przez stworzenie dla niego właściwego środowiska i bezpiecznej atmosfery, które bazując na naturalnej aktywności, umożliwią rozwijanie ? także własnych zainteresowań i pasji.
Co to oznacza w szczegółach, będziemy opisywali i pokazywali. Na początek chcemy przybliżyć to, jak w swojej pracy opieramy się na Filarach DobraTU.
O uczniach myślimy cały czas w kontekście współpracy z rodziną. Młody człowiek, przekracza próg szkoły, mając ze sobą doświadczenie wyniesione z domu. Wiemy, jak ważny jest dialog i dobre porozumienie z rodzicami. Chodzi o to, aby każda ze stron miała jasność co do planów i możliwości.
To dlatego na tej grafice nasze D, tak mocno scalone jest z rodzinnym domem. D, jak dom. Ale także ? a może przede wszystkim ? D, jak dostępność. Jesteśmy dostępni, pozostajemy w kontakcie. Chcemy być transparentni w tym, co robimy. Dziś jednak słów kilka o filarach naszej szkoły, z perspektywy edukacji najmłodszych.
Uczenie się rozumiemy jako pielęgnowanie swobodnego i ukierunkowanego rozwoju dziecka przez stworzenie dla niego właściwego środowiska i bezpiecznej atmosfery, które bazując na naturalnej aktywności, umożliwią rozwijanie ? także własnych zainteresowań i pasji.
Co to oznacza w szczegółach, będziemy opisywali i pokazywali. Na początek chcemy przybliżyć to, jak w swojej pracy opieramy się na Filarach DobraTU.
Filary DobraTU
DOSTĘPNOŚĆ
To między innymi <<edukacja szeroko>>, czyli zapewnienie dostępu do bogatego wachlarza doświadczeń własnych, jak i perspektyw innych osób. Im szerszej dziecko może doświadczać, im więcej spróbuje i przetestuje, tym sprawniej na późniejszym etapie dokonuje świadomych wyborów z puli przedmiotów, zajęć, zainteresowań. To wcale nie oznacza setki różnych zajęć popołudniowych albo przesadzania z atrakcjami. To bardziej szeroki kontakt z różnymi ludźmi i dostępność człowieka.
Dzięki pracy w małych grupach dzieci mają szansę na realny kontakt z rówieśnikami. To bywa niełatwe, ale jest niezwykle rozwijające. Dostępność psychologów, terapeutów, logopedów, nauczycieli przedmiotowych na co dzień pracujących w starszych klasach, daje możliwość indywidualizacji pracy, jak i rozwijania naturalnej ciekawości świata. o kosmosie można porozmawiać z panią od fizyki, a wulkan zrobić z panem od geografii. A czasem odwrotnie, posłuchać co pani od matematyki sądzi o książkach, a pani od polskiego na temat szydełkowania. Wiemy z naszej praktyki, że pozyskanie wiedzy przez jej doświadczanie, dostępność, kontakt z wieloma nauczycielami, różnej specjalności, wzbudza większe zainteresowanie oraz ciekawość ucznia. Wczesny kontakt ze specjalistami różnych dziedzin nie tylko zwiększa dostępność wiedzy, ale sprawia także, że łatwiejsze jest przejście z edukacji wczesnoszkolnej, do nauki w klasie IV (o tym więcej wkrótce). Dostępność jest filarem połączonym z otwartością, różnorodnością i bezpieczeństwem.
OTWARTOŚĆ
Stale ćwiczymy się w uważności i otwartości. Niezależnie od tego, czy rozmawiamy z dorosłym, nastolatkiem czy z dzieckiem, darzymy rozmówcę szacunkiem, szacunku także oczekując. Taka postawa jest spójna z byciem nauczycielem słuchającym,, uważnie obserwującym i podążającym za ciekawością i naturalnymi zdolnościami dziecka. Wiemy, że otwartość nauczyciela jest zaproszeniem i dobrą bazą do otwartości ucznia. Wychowujemy do bycia odważnym w poszukiwaniu wiedzy i rozwijaniu swoich pasji.
Jesteśmy otwarci na edukację poza szkołą. Korzystamy z licznych propozycji instytucji pozaszkolnych, teatrów, muzeów, bibliotek. Podejmujemy działania projektowe między uczniami różnych klas. Otwartość to filar połączony z hasłem bezpieczeństwo i dostępność.
BEZPIECZEŃSTWO
Tworzymy bezpieczną i przyjazną przestrzeń począwszy od dobrze przygotowanych pomieszczeń wyposażonych w odpowiednie meble..
Bezpieczeństwo to jednak coś więcej! Wspieramy rozwój kompetencji społecznych poprzez indywidualną opiekę tutora ? wychowawcy, towarzysza, wspierającego ucznia w pokonywaniu trudności, pokazującego świat przez pryzmat szans i możliwości, oraz realizację autorskiego programu zajęć rozwijających umiejętności komunikacyjne ? SOUL. Poczucie bezpieczeństwa, zarówno w relacji dorosły/nauczyciel/ pracownik szkoły, jak i rówieśnik, koleżanka/kolega to podstawa do rozwoju. Do wykorzystywania szansy, jaką dają pozostałe filary: dostępność, otwartość, różnorodność i autonomia.
RÓŻNORODNOŚĆ
Silnie splata się z pojęciem autonomii. Otwartości i dostępności. Na etapie wczesnoszkolnym w szczególności uwidacznia się w dwóch obszarach:
- Społecznym.
Szkoła jest miejscem, z którym uczniowie i uczennice mogą się utożsamiać, jako z miejscem, w którym są ?u siebie?. Podstawą tego jest między innymi poczucie bycia akceptowanym przy jednoczesnym akceptowaniu innych. Dlatego zależy nam, aby dzieci, budując swój obraz świata, dostrzegały wszechobecną różnorodność kulturową i społeczną.
- Różnorodność metod i form w autorskim programie pracy.
Aby jak najlepiej dostosowywać metody pracy do stylu uczenia się dzieci, pracujemy między innymi na podstawie autorskiego program pracy. Istotną jego część stanowi Metoda Projektów Badawczych umożliwiająca uczniom samodzielne dochodzenie do wiedzy, doświadczania, odzwierciedlania zdobytych wiadomości w zabawie, pracach plastycznych, technicznych, rozmowach z rówieśnikami i nauczycielami.
AUTONOMIA
Żyjemy w płynnej rzeczywistości, w dobie newsów, fake newsów i deep fake?ów. Wiedzy przekraczającej możliwości poznawcze jednego człowieka. Nadmiaru informacji przeplatanych opiniami, polaryzującymi całe społeczeństwa i potrzebujemy intelektualnej autonomii. Samodzielności, której budowanie jest procesem, rozpoczynającym się już w dzieciństwie. Uczniowie powinni wiedzieć, że nie tylko wolno im zadawać pytania, ale warto je stawiać. Zarówno innym, jak i sobie samemu. Podobnie jak stawiać sobie własne cele, być czymś mniej a czymś bardziej zainteresowanym. Ta wolność rozwija się razem z dzieckiem. Chcemy sprzyjać takiej autonomii uczenia, być przy tym i dbać, żeby cele odpowiadały wiekowi i możliwościom dziecka, By nie były na przykład zbyt proste, by dziecko nie bało się zaryzykować lub popełnić błędu. Będziemy namawiać uczniów, by ryzykowali, wiedząc o tym, że tak rozumiana autonomia nie jest łatwa. Czasem bywa niewygodna, wymagająca. To dlatego filar autonomia tak mocno splatamy z filarem bezpieczeństwo. Aby dziecko mogło wychodzić poza swoją strefę komfortu, aby mogło samodzielnie odnieść sukces i porażkę, w DobraTU dbamy o bezpieczną bazę, do której uczeń może wrócić zmęczony intelektualnym, poznawczym wysiłkiem. Ten filar splata się także z otwarością i różnorodnością. Uczymy współpracy, współdziałania i szacunku dla autonomii innych.
Formularz rekrutacyjny znajduje się tutaj.