EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania to inicjatywa promująca kodowanie, programowanie i umiejętności cyfrowe wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych. W tym roku obchodzimy go między 8-23 października. Liceum DobraTU również włączyło się do tej akcji.
Pamiętam jak jeszcze we wrześniu wspomniałam uczniom na lekcji informatyki o Code Weeku – pojedyncze osoby w klasach kojarzyły takie hasło. Tym bardziej miałam ochotę zorganizować takie wydarzenie w naszej szkole. W tym roku to już 10, jubileuszowa edycja tego wydarzenia. Co ważniejsze wystarczyło 2-3 zdania informacji, aby uczniowie bez wahania chcieli wziąć w nim udział.
Naszym pomysłem było stworzenie ze szkoły pokoju zagadek. Musieliśmy znaleźć miejsca w szkole, gdzie chcemy ukryć zadania. Miały one dotyczyć zagadnień informatycznych, programowania, logicznego myślenia i algorytmiki. Poszczególne klasy przygotowywały dla siebie nawzajem zagadki, które następnie zakodowaliśmy w qr kodach. Dodatkowo każda klasa przygotowała plakat związany z tym wydarzeniem. Praca nad tym projektem zajęła nam kilka lekcji. Na finał wydarzenia wybraliśmy dzień 14 października, tak, aby w tym szczególnym dniu dla edukacji spędzić czas inaczej. Oczywiście, że były pytania o godzinę naszej zabawy, czy jakieś lekcje przepadną i jakie. Od zawsze chyba tak jest, że uczniowie jeśli jest taka okazja chcą coś dla siebie dodatkowo uzyskać. Cieszę się, że każdy się zaangażował w takim stopniu jak w danym momencie mógł. Ktoś wymyślał zadania, ktoś inny projektował plakat, ktoś podawał kredki do pokolorowania a jeszcze ktoś inny wspierał mentalnie. Ważne dla mnie było, że jesteśmy w tym razem, że każdy dodaje coś od siebie.
Ktoś mógłby powiedzieć, że nie tak powinny wyglądać lekcje informatyki, że to taka zabawa i uczniowie niczego konkretnego się nie nauczą. Myślę natomiast, że wręcz przeciwnie. W taki sposób pracując jak najbardziej realizujemy podstawę programową. Rozwijamy kompetencje społeczne, takie jak komunikacja i współpraca w grupie, bierzemy udział w projekcie, który dodatkowo sami wymyślamy i planujemy. Pracując w zespole przyjmujemy różne role i dzięki temu poznajemy swoje mocne strony. Przygotowywujemy rozwiązania problemów wykorzystując odpowiednie aplikacje. Uczymy się wyszukiwać w sieci odpowiednie informacje i zasoby oraz oceniać ich przydatność do rozwiązywania problemów. Uczymy się budować swój wizerunek w sieci wykorzystując do tego szkolne social media. Dodatkowo to super sposób na integrację całej szkoły, lepiej poznajemy kolegów i koleżanki z innych klas oraz nauczycieli. Tak, nauczyciele też wzięli udział w finale naszego wydarzenia, za co bardzo dziękuję. Dyrektorowi bo zgodził się, aby w tym czasie nie było „zwykłych” lekcji oraz nauczycielkom, które weryfikowały odpowiedzi, wydawały kolejne podpowiedzi do zadań. Pomogły także w dekoracji przestrzeni. Nagrodą za rozwiązanie zadań był mały poczęstunek oraz możliwość spędzenia czasu razem w kolejnych grach zespołowych.
Mam nadzieję, że dla uczniów i nauczycieli to był fajny dzień i ciekawe doświadczenie. Słyszałam po pierwszym zadaniu w jednej z grup takie zdanie: „nie boję się kolejnych zadań, obawiam się współpracy”. Współpraca to ważna kompetencja, której powinno się uczyć od najmłodszych lat. Bardzo często pracując w zespole mamy różne rozwiązania tego samego problemu. Sztuką jest dojść do porozumienia i wybrać to właściwe. I dziś tak właśnie było. Uczniowie wspólnie wypracowywali rozwiązania.
Jakie były zadania? bardzo zróżnicowane, rozwiązanie niektórych zajmowało chwilę, inne wymagały kilku czy kilkunastu minut. Jeśli chcesz spróbować swoich sił, oto niektóre zagadki:
- Możesz mnie dotknąć, zobaczyć, lecz nie zdołasz uderzyć. Bawię dziecko, przygnębiam starca, cieszę dziewczę urocze. Kiedy płaczesz – ja szlocham, gdy się śmiejesz – ja chichoczę.
- Rozszyfruj 01100011 01101111 01100100 01100101 00100000 01110111 01100101 01100101 01101011
- Wielu z was pewnie rodzinę mą zna, choć ja brzydkim kaczątkiem jestem. Me marzenia i aspiracje umarły w pył gdy ktoś zastąpił mnie. Jakim systemem operacyjnym jestem?
- Rozwiąż quiz https://www.jetpunk.com/user-quizzes/6121/panstwa-europy
- Za pomocą języka python zapisz trasę wyjścia z labiryntu (zdjęcie labiryntu było dołączone do zadania).
*Code Week z licealistami przygotowała, a następnie opisała, nauczycielka informatyki Beata Brzózka.