Przejdź do treści

15 próśb do Rodziców

W rozmowach z Rodzicami osób uczących się w naszej szkole podkreślamy zawsze, że kluczem do wspólnego sukcesu jest nie tylko zaangażowanie ich dzieci, wysiłek po stronie kadry, ale także współpraca z Rodzicami. Zebraliśmy nasze doświadczenia, skonsultowaliśmy to z przedstawicielami Rady Rodziców i napisaliśmy 15 punktów, które nazwaliśmy prośbami. Oto one:

Prośba 1
Pamiętaj, że widzimy Twoje dziecko z innej perspektywy, w innych warunkach, przy innych zadaniach. Nasze spostrzeżenia mogą Cię dziwić. Twoje dziecko szybko się rozwija wśród swoich rówieśników. Wspólnie obserwujemy te zmiany ze swoich perspektyw. 

Prośba 2
Interesuje nas wszystko, co może wpłynąć na jakość pracy dziecka (np.gorsze samopoczucie, trudne/ważne wydarzenie w życiu?.). Napisz do tutorki/tutora.

Prośba 3
Informuj nas o wszystkich lekach, diagnozach, opiniach,  które dotyczą dziecka i mogą mieć wpływ na jego samopoczucie w szkole.

Prośba 4
Jeśli usłyszysz niepokojącą historię od dziecka w tajemnicy, rozważ, czy sytuacja nie wymaga jednak konsultacji z zaufaną osobą ze szkoły. Pamiętaj, że zadaniem nas dorosłych jest ochrona wszystkich młodych ludzi. 

Prośba 5
Zamiast pytać: „Jak tam w szkole?”, zapytaj konkretniej: „O czym uczyliście się na pierwszej lekcji?”, „Czego nowego się nauczyłeś?” „Była dziś praca w grupach?”, „Coś Cię dziś zdziwiło?” itp.

Prośba 6
Nie wykonuj prac indywidualnych z dzieckiem ani – tym bardziej – za dziecko. Nie podpowiadaj. Jeśli stwierdzisz, że praca jest za trudna, niech wykona to, co może, i zachęć dziecko do rozmowy z nauczycielką/nauczycielem.

Prośba 7
Błędy w samodzielnej pracy ucznia są nam bardzo potrzebne. Pokazują, nad czym musimy pracować. Bardzo prosimy: nie poprawiaj prac dziecka w domu, nie sprawdzaj ich merytorycznie. Błędy nie wpływają na końcową ocenę. Zapytasz, co wpływa? Chociażby to, jak dziecko pracuje z błędami, czy potrafi się na nich uczyć. 

Prośba 8
Pamiętaj, że refleksja jest bardzo ważnym elementem uczenia się. Warto od czasu do czasu pogadać z dzieckiem o tym, co je męczy, cieszy, zastanawia.

Prośba 9
Zadbaj, by dziecko zdało sobie sprawę, „jakie lekcje będą jutro”, „czy jest coś do zrobienia”, „o czym była poprzednia lekcja”. To nam naprawdę pomoże. 

Prośba 10
Pamiętaj, że w DobraTu nie chodzi tylko o to, by zapamiętywać. Jeśli będzie nam zależało na tym, by coś jednak zapamiętać, „wykuć”, napiszemy to wprost. Nam zależy na rozumieniu i zaangażowaniu. Zamiast odpytywać, poproś o opowiedzenie lekcji „swoimi słowami”.

Prośba 11
Zanim pomyślisz o korepetycjach, skonsultuj to z nami. Większość nauczycieli wie, co trzeba powtórzyć albo nad czym popracować. Może się okazać, że rozwiązanie jest inne.


Prośba 12
Staraj się nie doprowadzać do sytuacji, w której Twoje dziecko będzie postawione przed zadaniem porównania się do innych osób z klasy. Jeśli Twoje dziecko ma trudności, pomożemy znaleźć osobę, która pomoże. Jeśli jest świetnie, może warto namówić na pomoc innym

Prośba 13
Prosimy: nie krytykuj swojego dziecka i  nie narzekaj na nie, – zwłaszcza przy innych dorosłych lub rówieśnikach. 

Prośba 14
Grupy internetowe rodziców budują społeczność klasową.  Często padają tam jednak zdania krytyczne o szkole. To zrozumiałe i naturalne. Prosimy tylko uważać na moment, kiedy fakty zmienią się w opinie oparte na niesprawdzonych informacjach. Gramy w tej samej drużynie.

Prośba 15
Czytaj listy od nas, dopytuj, jeśli czegoś nie rozumiesz,  ważne terminy zaznaczaj w kalendarzu.